Loading...
Loading...
Loading...


Loading...
Loading...
Loading...

สาขาการประพันธ์ดนตรี

MUSIC COMPOSITION


a balloon

ปิยวัฒน์ หลุยลาภประเสริฐ

        ‘หลุย-ปิยวัฒน์ หลุยลาภประเสริฐ’ คือเจ้าของรางวัลยอดเยี่ยม สาขาการประพันธ์ดนตรี โครงการรางวัลยุวศิลปินไทย 2556 หรือ Young Thai Artist Award 2013 ที่มีศักยภาพไปไกลระดับโลก ทั้งได้รับคัดเลือกให้เป็น Composer in Residence ศิลปินและคีตกวีประจำปี 2017 โดยองค์กรศิลปะแห่งชาติ ที่ประเทศออสเตรีย เข้าร่วมการแสดงในเทศกาลดนตรีทั่วโลกมากกว่า 20 ประเทศ และยังเป็นคนไทยคนเดียวที่เป็นอาจารย์สอนดนตรี ที่ Cornell University, New York ประเทศสหรัฐอเมริกา

        หลุยแสดงความสามารถของเขาผ่านผลงานอันแหวกขนบ ยั่วล้อ และฉีกกรอบธรรมเนียมปฏิบัติ รวมถึงท้าทายตัวเองอยู่เสมอ โดยเขาเชื่อว่า ดนตรีหรือพูดรวม ๆ ว่า ‘ศิลปะ’ คือสิ่งที่สะท้อนให้เห็นว่าสังคมหรือโลกของเราในช่วงเวลานั้นเป็นอย่างไร

        “ผมอยากให้ทุกคนมองเห็นคุณค่าของศิลปะสมัยใหม่ไม่แพ้ศิลปะเชิงพาณิชย์ เพราะมันค่อนข้างตรงไปตรงมาว่า ศิลปินคนนี้นับถืออะไรอยู่ และผมอยากให้ทุกคนให้คุณค่ากับงานศิลปะของคนที่ยังมีชีวิตอยู่มากขึ้น เพราะมันจะสร้างทั้งสุนทรียศาสตร์ในศิลปะ รสนิยมของคน ไปจนถึงการมีเศรษฐกิจสร้างสรรค์ให้เราสามารถเอาไอเดียที่เราเชื่อมาใช้เป็นอาชีพได้ เหมือนที่ผมยังคงทำอยู่ในทุกวันนี้”




ผลงานที่ภาคภูมิใจ






Title of Work

Shrimp/Raptors (2023) A.I. multimedia for performance and shrimp-performers

Year or Product

2023

Concept

Shrimps/Raptors (2023) is a collection of newly designed instruments, an “army” that creates a distinct sonic experience. These instruments produce a wide range of sounds, from delicate squeaks to powerful overloads. The piece explores the concept of do-it-yourself (DIY) instruments, transforming everyday objects into musical tools and challenging the conventional definitions of instruments. It invites the audience to question why we adhere to traditional instruments and to rethink musical creativity and innovation. Through this process, these instruments, alongside the performers, become an army of sound, offering a unique and self-created sonic experience. Take a moment to reflect on your own sounds, your instruments, and your life. The script and multimedia for this piece were programmed by an AI collaborator I call "Ivy." Together, we created a video score for my new instrument, the "Shrimp/Raptor," which is designed to be performed by four "shrimp-performers" and a "shrimp-audience." The performance is approximately 16 minutes long. Here is an excerpt video of the work. Shrimp/Raptors was commissioned by Tacet(i) ensemble and presented at the Princess Galyani Vadhana International Symposium (PGVIS) as part of their 10th anniversary celebration, curated by Anothai Nitibhon.








Title of Work

spinning machines | untitled II: parallel (2023-24) a mechanical installation

Year or Product

2023-2024

Concept

Spinning Machine (2023) is a mechanical sound installation that generates sound through physical motion and spinning mechanisms. The rotational process of the mechanical tube maximizes movement possibilities such as polarity, interruption, distraction, parallel motion, and disorientation. Sound is produced by amplifying the interior of the spinning tube, capturing the swirling air, physical movement, and mechanical tension from the motor. The installation aims to create the experience of a machine that feels “alive” through its mechanical and programming processes. Untitled II: Parallel is an extension of Spinning Machine, reimagining machines as performers with human-like gestures, behaviors, metallic textures, and the ability to generate sound. In this piece, two mechanical "performers" spin in various positions, interacting with one another through movement. These performers generate sound through their physicality and spinning motion, maximizing the potential for polarities, interruptions, distractions, parallel motion, and disorientation. The sounds are similarly captured inside the spinning tubes, amplifying air movements and mechanical tension. The goal of the work is to give the machines a sense of freedom and liveliness through their mechanics and programming.